Het is vandaag precies 2 jaar geleden dat wij Van der Wenden Uitvaartzorg gestart zijn. Twee jaar met veel indrukken, ervaringen en vooral ontmoetingen met mooie mensen.
Tijd voor een voorlopige tussenbalans.
Twee jaar geleden zijn wij met ons bedrijf gestart en hadden we zo onze verwachtigen. We wisten we niet precies wat ons boven het hoofd hing: komen onze verwachtigen uit, hoe zal het werk ons bevallen, hoe kunnen we voldoende mensen bereiken die op het juiste moment aan ons denken? Allemaal vragen waar we in de afgelopen 24 maanden antwoorden op hebben gekregen.
Passend werk.
Waar wij het allebei over eens zijn is dat het werk van uitvaartverzorger prima bij ons past. We hebben ervaren dat wij door ons werk van grote betekenis kunnen zijn voor families die op een moeilijk moment in hun leven iemand nodig hebben die voor hen zaken regelen. Maar dan wel volgens de wensen van de familie en vaak ook van de overledene. Gelukkig kom ik vaak bij families waar blijkt dat de overledene al duidelijk enkele wensen heeft aangegeven. En dan zie ik bij de familie rust – omdat zij de laatste wens(en) van hun geliefde kunnen uitvoeren. Hoe klein ook een wens kan zijn – het verwezenlijken van deze wens is van heel groot belang. Of het nu om een foto op de rouwkaart gaat of dat de genodigden bloemen meenemen in de lievelingskleuren van de overledene: het lijkt een detail, maar het bepaald het geheel.
Alle tijd.
Daarnaast is de factor tijd heel belangrijk. In principe hebben we tussen het moment van overlijden en de uitvaart alle tijd. Alle tijd om rustig te praten over allerlei zaken: wie was de overledene (helaas leren wij veel van onze ‘klanten’ meestal pas na hun dood kennen..) en in deze gesprekken komen vaak de prachtigste verhalen en herinneringen naar boven. Herinneringen waaruit ideeën voortkomen die de uitvaart nóg persoonlijker maken.
Een aantal zaken moeten relatief snel beslist worden: waar en wanneer is de uitvaart, wie sturen we allemaal een kaart. Alle overige beslissingen komen in de loop van de week – het programma voor de dag van de uitvaart wordt in deze periode samen met de familie opgesteld. Wij zeggen niet voor niets: wij hebben de tijd, als deze voor u even stilstaat..’ en wij hébben en némen de tijd!
De laatste verzorging.
Ook voor bijvoorbeeld de laatste verzorging: wij hebben ervaren dat, als de overledene samen met de familie wordt verzorgd, hier zoveel rust van uit gaat. Of de familie nu daadwerkelijk meehelpt of dat men aanwezig is, de laatste verzorging kan ook een belangrijk onderdeel zijn van de rouwverwerking. Daarom geldt ook hier: wij nemen alle tijd voor een gesprek en voor herinneringen. Dat gaat met een traan… maar ook met een lach.
Uitvaartbeurs en Uitvaartkrant.
Ook een uitvaartonderneming moet ‘aan de weg timmeren’. Je moet bekend zijn in je werkgebied. Gelukkig worden wij aanbevolen door de families waarvoor wij een uitvaart hebben mogen verzorgen: geweldig, dat is toch een compliment! Deze aanbevelingen vormen een perfecte aanvulling op onze overige ‘timmerwerkzaamheden’. Zo hebben wij in april 2013 in De Tamboer in Hoogeveen de Hoogeveense Uitvaartbeurs georganiseerd. Hier hebben we niet alleen veel standhouders, maar juist ook veel consumenten mogen verwelkomen.
Het bleek een beurs te zijn waar veel mensen belangstelling voor hebben. En nu – anderhalf jaar later – blijkt nog regelmatig dat men veel documentatie heeft bewaard en dat ik word gebeld op het moment dat men óf over hun uitvaart wil praten óf dat ik naar aanleiding van deze beurs een uitvaart mag verzorgen.
Dit jaar hebben we geen uitvaartbeurs georganiseerd, maar hebben we in de regio van Hoogeveen Uw Uitvaartkrant huis-aan-huis laten verspreiden. Ook daarop zijn de reacties zeer positief, van veel mensen hebben we gehoord dat ze de krant hebben bewaard: “dan weten de kinderen wie ze moeten bellen als het zover is!”
Lees deze krant hier nog maar eens.
Veel ervaringen rijker.
We zijn nu twee jaar en vele uitvaarten verder. Veel ervaringen en herinneringen rijker, die ons gevoel bevestigen dat we op de goede weg zijn. We zijn er van overtuigd dat onze werkwijze voor veel families goed aansluit bij hun wensen voor een uitvaart. Deze overtuiging hebben wij omdat wij dat juist van veel families horen na de uitvaart: “het is precies zo gegaan als wij gedacht hadden” of “wij hadden alle ruimte om onze wensen kenbaar te maken en er werd ook echt geluisterd”. Geweldig, om zó je werk te kunnen doen.
We zijn samen tot de conclusie gekomen dat dit werk echt óns werk is. En dat wordt iedere keer weer bevestigd door de reacties van de families.
In de afgelopen periode hebben we een groot aantal families mogen begeleiden bij de uitvaart van hun geliefde. Of dat nu een echtgenoot is van net 50 jaar of een dementerende vader van 93 jaar: het is in alle gevallen een mens geweest waarmee men veel heeft meegemaakt, een mens met al zijn (eigen)aardigheden. En als zo’n mens komt te overlijden moet zijn uitvaart ook écht zijn uitvaart worden.
Mocht u vragen hebben, neem gerust contact met ons op: bel (06 373 222 85) of mail (info@vanderwendenuitvaartzorg.nl) ons.
Daarnaast stellen wij het bijzonder op prijs als u ons wilt aanbevelen bij uw familie, vrienden en kennissen: u kent ons wellicht en u weet hoe wij werken – een betere aanbeveling kunnen wij ons niet voorstellen.
Graag tot ziens,
René en Magda van der Wenden
Goed om te horen dat het zo goed met jullie gaat! Ik hoop dat jullie al veel mensen hebben kunnen helpen!
René en Magda, Hartelijk dank voor de wijze waarop jullie de uitvaart van onze moeder hebben begeleidt. Het was, ondanks hetverdriet, een mooie tijd. Doordat jullie ons alles uit handen hebben genomen, hebben wij de week voorafgaand aan de uitvaart, goed afscheid van onze moeder kunnen nemen. Wij hebben ons geen zorgen hoeven te maken over de zakelijke kant van de uitvaart. Vooral doordat jullie goed luisterden naar one wensen is de uitvaart 100% volgens onze en volgens de wens van moeder uitgevoerd!
Nogmaals hartelijk dank.